Restart
Restart er Skeiv Ungdoms fagavdeling.
Vi holder normkritiske og dialogbaserte kurs om identitet-, kjønns- og seksualitetsmangfold.
I tillegg har vi laget ressurser som kan brukes i klasserommet på egenhånd.
Du finner alt her på denne siden!
OM RESTART KURS:
Vi holder normkritiske og dialogbaserte kurs fra 4. trinn og opp til VG3. Våre kurs gir rom for å stille spørsmål, ha en åpen dialog og felles refleksjon i klasserommet. Vårt mål er å skape et trygt rom hvor ungdom selv kan bidra i samtalen om å skape større forståelse for alle de variasjonene som gjør oss til unike individer.
Et skolebesøk fra Restart er en god anledning til å synliggjøre mangfoldet i samfunnet, gi elevene normkritiske verktøy og øke kunnskapen om identitet, kjønns- og seksualitetsmangfold, noe som kan bidra til å redusere identitetsbasert mobbing og utenforskap.
Hva er normkritikk?
Undervisningen er basert på normkritisk metode. Det er en pedagogisk metodologi som går ut på å undersøke samfunnsnormer som ofte tas for gitt.
Det betyr at vi snakker om hvilke forventninger vi har til hverandre i samfunnet vårt, og spør oss selv «Hvordan påvirker ulike forventninger oss?», «Hvordan vet vi om en forventning er skadelig eller ikke?» og «Hva kan vi gjøre for å skape et tryggere og mer inkluderende samfunn for alle?».
Her kan du se en video som forklarer hva normkritikk er:
Hvem passer kurset for?
Vi holder kurs for elever fra 4. trinn til VG3.
Kurset tar for seg temaene fra et samfunnsfaglig perspektiv, men innholdet har også relevans for flere andre fag, og ikke minst for de tverrfaglige temaene «Demokrati og medborgerskap» og «Folkehelse og livsmestring» i den overordnede delen i læreplanen.
Undervisningen er selvfølgelig tilpasset til elevenes alder. I tillegg forsøker vi alltid å justere kurset underveis i dialog med elevene, ettersom det kan være stor variasjon på forkunnskapene i klassen uavhengig av alder.
Vi har også god erfaring med å inkludere samtaler om temaer som er spesielt relevante for faget, eller som klassen nylig har lært om, etter innspill fra lærer eller elever. Selv når det er temaer vi ikke er eksperter på, kan det være en fin øvelse i normkritikk, felles refleksjon og erfaringsutveksling som gir elevene mulighet til å dele sin ekspertise med oss.
Dette kan for eksempel være:
Dialog rundt ulike livssyn, media og journalisters rolle ovenfor minoriteter, skeives møte med helsevesen og andre behandlingstjenester, mangfoldsbevissthet for barne- og ungdomsarbeidere, representasjon på skjerm og scene, skeive personer i idrett, barn og unges rettigheter, skeiv historie og mangfold i ulike kulturer.
Har du et spesielt tema eller fag i tankene kan du gjerne spørre oss om dette når du bestiller kurset.
Tilbakemeldinger
Vår evaluering fra 2022 viste at 92 prosent av lærerne opplever at våre undervisere formidlet tematikken på en måte som de selv ikke har muligheten til.
I Sex og Samfunn sin elevundersøkelse fra 2022 oppgir 67% av elevene at de ønsker seg undervisning fra eksterne, mens bare 23% oppgir å ha mottatt det. I tillegg er skeiv seksualitet noe 51% ønsker mer av, og 68% svarer at de ønsker «mer av alt».
«Vi erfarer fortsatt dessverre at lærerne kvier seg litt for undervise i temaene knyttet til kjønn og seksualitet. Lærerne opplever at delene som omhandler det fysiske, lovverk og prevensjon er enklere å forholde seg til enn det relasjonsmessige. Derfor tenker vi at det å få eksterne som kan fagfeltet til fingerspissene kan være med å gi være elever bedre opplæring og innsikt i feltet. Vi mener det også fra elevenes perspektiv er lettere å forholde seg til en voksen som ikke er så nær.»
– Lærer, Viken
«Jeg synes dette var et veldig bra og aktuelt kurs, og hen som holdt kurset var veldig flink. Det var lærerikt, og elevene fikk gode oppgaver underveis.
Jeg som lærer fikk mer kunnskap og noen gode verktøy jeg kan bruke i undervisningen om kjønns- og seksualmangfold i samfunnskunnskap.
Tusen takk!»
– Faglærer, Agder
«Her på bygda kan det nok være vanskelig for elever som ikke er helt «A4», for det er jo færre folk å ta av. Det er jo en grunn til at alle jeg vet om som har kommet ut av skapet ventet med det til de flyttet til Oslo.»
– Lærer, Troms
Her finner du et utvalg av videoer korte videoer som forklarer ulike ord eller temaer vi i Skeiv Ungdom jobber med.
Skeiv Ungdom - hvem er vi?
Normkritikk
Interseksjonalitet
Minoritetsstress
Psykisk helse
Kjønn
Seksualitet
Nyttig å vite i forkant av et skolebesøk
Før vi kommer
Før vi kommer er det fint om elevene har fått muligheten til å forberede noen spørsmål. Dette er ikke et krav, men det kan hjelpe elevene med å få et bedre utbytte av besøket.
Kanskje det er et spesielt tema som interesserer dem eller som er spesielt aktuelt i et fag på skolen? Hva ville vi svart på et slikt spørsmål fra et familiemedlem? Hva er det lov å spørre om? Og hva er egentlig greia med pronomen?
Når vi er på besøk
Vi er ganske gode på det vi driver med, men en ting som kan være litt vanskelig for oss er å vite hvor vi skal gå, hvilket rom vi skal være i og når det egentlig er pause.
Vi besøker veldig mange skoler med mange ulike løsninger, timeplaner og vaner. Derfor er det viktig at det er noen som passer på at vi kommer oss til riktig rom til riktig tid.
Det er også viktig at vi har en lærer eller tilsvarende i rommet med oss under hele undervisningsopplegget. Ikke bare gir dette oss en mulighet til å spørre: «Er det sant at elevene må gå 15 minutter tidligere for å rekke gymtimen?», men det er også viktig for elevene å tilgang til en voksenperson som kjenner dem og som blir værende på skolen etter at vi har dratt.
Når det kommer til utstyr trenger vi:
- Mulighet for å vise lyd og bilde.
- Tavle/flipover/lignende
- Gjestenett
- Et ark til hver elev
Etter at vi har reist
Takk for denne gang!
Vi kommer selvfølgelig gjerne tilbake, og vi avtaler gjerne et nytt besøk med en gang dersom dere ønsker et for neste årskull.
Det er også kjempeviktig for oss at elevene får mulighet til å fortelle oss hva de synes om kurset. Hva som var bra, og som vi må gjøre mer av, og hva som kunne vært bedre. Derfor vil vi sende et tilbakemeldingsskjema til Kontaktpersonen som bestilte oss. Der vil dere også finne et skjema som lærerne kan bruke, slik at vi kan høre fra dem også.
Ofte stilte spørsmål:
Hvis jeg er en elev som vil at dere skal komme til skolen min, må jeg si til dere hvem jeg er?
– Nei, vi sier ikke til skolen hvem du er, bare at det er en elev på skolen som har tatt kontakt med oss. Du forblir anonym.
Hva koster det å få besøk av Restart?
– Det er gratis å få besøk av oss! Vi får statlige midler gjennom Udir og Bufdir som gjør tilbudet vårt gratis for alle skoler i hele Norge som ønsker undervisning.
Hvor lenge varer et undervisningsopplegg?
– 90-120 minutter. Et lengre kurs vil åpne for lengre øvelser, dialoger og mer spørsmål.
Får elevene friminutt?
– Ja! Vi prøver å tilpasse oss den vanlige skoledagen og de friminuttene som elevene ellers får. Hvis det viser seg å være vanskelig tilpasser vi friminutt til undervisning, men pauser blir det uansett.
Kan vi slå sammen hele trinnet slik at alle elevene mottar undervisning samtidig?
– Vi opplever at vår undervisning funker best klassevis og at undervisning for hele trinn gjør kvaliteten betydelig dårligere. Det blir høyere terskel for elevene å stille spørsmål og delta i dialog. Vi underviser derfor kun en klasse om gangen.
Kan vi ha undervisningen i skolens aula?
– Det er viktig for oss å skape trygge rom når vi underviser. Undervisning i rom som aulaer åpner rommet for andre enn klassen, noe som gjør det mindre trygt og forutsigbart, og dermed vanskeligere for elevene å bidra. Vi holder derfor undervisning kun i rom som kan lukkes, fortrinnsvis elevenes vanlige klasserom.
Hva trenger dere for å kunne holde undervisning?
For å holde undervisning trenger vi projektor/skjerm med lyd og tilgang til internett. Det er også fint med tilgang til en tavle eller lignende som vi kan skrive på.
Elevene bør også kunne ha tilgang til ark og skrivesaker.
Må lærerne eller elevene forberede noe før besøket?
– Det kan være fint om elevene får litt tid til å forberede noen spørsmål eller tenke over hvilke temaer innenfor kjønn, seksualitet og identitet de kunne tenke seg at vi fokuserte på i løpet av kurset. På denne måten har vi mulighet til å tilpasse oss gruppen enda bedre, og elevene slipper å sitte inne med spørsmål som ble glemt i øyeblikket.
Hvem holder undervisningen?
– Undervisningen blir holdt av en underviser som er ansatt hos oss i Restart. Alle våre undervisere har kompetanse på å undervise med normkritisk metode om skeiv tematikk.
Kan dere komme til bare én klasse på trinnet?
– Vi forsøker å undervise hele trinn for å heve kunnskapsnivået. Vi setter derfor stor pris på at skoler koordinerer med alle klassene på trinnet når vi skal komme på besøk.
Kan dere komme til alle skolene i kommunen?
– Ønsker dere en avtale som gjelder alle skolene i din kommune, ta gjerne kontakt med oss på mail så avtaler vi nærmere. restart@skeivungdom.no